PL | EN

Znieczulica

2019, obiekt (drewno, tkanina, szkło, druk na folii), instalcja dźwiękowa (tkanina, łóżko, głośnik), 17’17’’, loop
Współpraca: Andrzej Jóźwik
Przegląd Sztuki Survival 17 „Utajone” – Pod Ciśnieniem, Aleja Wiśniowa 36, Wrocław


movie

Praca składa się z dwóch elementów: instalacji dźwiękowej „Operacja na otwartym sumieniu” oraz obiektu „Wejście w skórę”. Stawiam w nich diagnozę o istnieniu epidemii znieczulicy, która objawia się brakiem wrażliwości na cierpienia, potrzeby i odczucia innych. Życie, szczególnie w dużym mieście, polega na nieustannej nauce ignorowania różnych bodźców, dystansowania się, niewrażliwości. Wykorzystując prywatną historię, obnażam zjawisko znieczulicy, jednocześnie skłaniając odbiorcę do refleksji nad własnym postępowaniem wobec przemocy. Wydobywające się z głośnika dźwięki to strzępki wypowiedzi – nagrania moich bliskich odpowiadających na pytanie (którego ostatecznie nie byłam w stanie zadać wprost) dlaczego nigdy nie reagowali, wiedząc, że mój ojciec stosuje przemoc wobec rodziny. Szkła mikroskopowe – próbki z imitacją siniaków – przyłożone do ciała, pozwalają na symboliczne wejście w skórę osoby doświadczającej przemocy.

TOP

Chcę być słaba, chcę być krucha jak porcelana

2012, wideo-performans, 3'21'', loop


movie

Rzucanie o ścianę porcelanowymi naczyniami (czynność stereotypowo kojarzona z kobiecymi fanaberiami), które nie tłuką się, stanowi zaprzeczenie prawom fizyki. Mocny, drażniący dźwięk uderzenia i upadku nienaruszonego przedmiotu potęguje poczucie bezsilności i złości. Życiowe doświadczenia uzbrajają w potężną wewnętrzną siłę, niezbędną do przetrwania. Paradoksalnie, wraz z upływem czasu to właśnie ona staje się ciężarem, tworząc pancerz, czyniący kobietę niewidzialną. Refleksja o pragnieniu bycia słabą, o konieczności konfrontacji obranych w przeszłości strategii, które nie sprawdzają się dziś.

TOP

Ślady

2012, wideo-performans, 4'49''


movie

Monotonna, wyczerpująca czynność skakania na skakance pozostawia na białej powierzchni nawarstwiające się pręgi - ślady sznura. W momencie odrywania stóp od ziemi podłoga rejestruje każde jego uderzenie. Nieprzyjemne zdarzenia trwale odciskają piętno w psychice. Ich efekty przybierają tu formę „ptaków” gotowych do odlotu. Niepewność i niepokój wzbudza dźwięk, który wcale nie odzwierciedla niewinnej zabawy, a jego źródło tkwi w zupełnie przeciwnym biegunie. To wgląd w przeszłość, refleksja dotycząca korzystania z przywilejów bycia dzieckiem i związanych z tym wyrzutów sumienia w życiu dorosłym.

TOP

Blisko

2012, instalacja, stół, tkanina

Dla dziecka o dojrzałości dorosłego człowieka, niezawodnej intuicji i wyimaginowanych nadprzyrodzonych mocach, widok rodzinnego stołu oraz układ znajdujących się na nim przedmiotów staje się bezcennym źródłem poznania. Ślady pozostawione na białym obrusie dostarczają informacji, będących zapisem wydarzeń mających miejsce pod jego nieobecność. Jest to wiedza, która boli, a jednocześnie daje ukojenie, choć w rzeczywistości nic nie zmienia. Jest ona formą uzależnienia.
Ze starych obrusów uszyte zostały halki, rodzaj osobistej bielizny, mającej bliski kontakt z ciałem, niewidocznej dla innych. Ponownie umieszczone na stole, pełnią funkcję nakrycia oraz odzwierciedlają pragnienie bycia w pobliżu, sprawowania kontroli, przejęcia odpowiedzialności. Halki uszyte są na wzrost odpowiadający dziecku, a więc są zbyt małe, by mogła je przywdziać dorosła kobieta.

TOP

Mój dom tam, gdzie ja

2011, wideo-performans, 04'29''


movie

Stąpanie po spękanym podłożu, przywiązywanie wybranych fragmentów ziemi do podeszwy stóp za pomocą sznurka oraz przemierzanie pewnego odcinka drogi. Procesowi rozpadania się gliny i ponawiania prób chodzenia towarzyszy dźwięk zapożyczony z przestrzeni domowej.

TOP