PL | EN

Ogryzki

Porcelana, złoto, 2008

Działanie jest oswajaniem materiału – porcelany, jest zmysłowym i fizycznym jej doświadczaniem. Praca z przemysłowo produkowanym wyrobem w konsekwencji prowadzi do stworzenia obiektu unikatowego, zindywidualizowanego.

Subtelny detal, wzbogacający prostą formę, jednocześnie nadaje jej humorystyczny wydźwięk. Ślad zębów pozostawiony na obrzeżu naczynia jest także grą ze zmysłami odbiorcy, wiedzą/niewiedzą na temat produkcji wyrobu ceramicznego i właściwości porcelany. Czy ten twardy materiał naprawdę da się ugryźć? Nasuwa się zabawne skojarzenie – jakże smakowite muszą być potrawy i napoje, jeśli zostawione na stole naczynia są nie tylko opróżnione („wylizane”), ale i częściowo „zjedzone"…

TOP

Uszka

Porcelana (formy przemysłowe), srebro, 2007

Pracownicy fabryk porcelany w ciągu dnia odrzucają nawet kilkadziesiąt odlanych elementów ze względu na niewielkie wady lub nadwyżkę sztuk. Zwykle masa przerabiana jest ponownie. Interesującą alternatywą jest wykorzystanie tych obiektów (we wczesnym etapie produkcji) do wyrobu biżuterii, która wymaga jedynie minimalnej obróbki. To propozycja dla kobiet, które z uśmiechem zareagują na zaserwowaną im kawę w filiżance z podobnym uszkiem podczas spotkania w restauracji czy wizyty u teściowej. „Uszka” na uszy!

TOP

REproducts

Porcelana (formy przemysłowe), kalkomania, 2007

„REplate” i „REcup” to seria talerzy, misek, filiżanek i kubków przeznaczonych uprzednio na stłuczkę porcelanową ze względu na niewielkie wady technologiczne (deformacje, pęknięcia, zarysowania, przebarwienia itd.). Zdobina pochodzi z odpadowych elementów kalkomanii ceramicznej w postaci próbników kolorów i fragmentów informacji tekstowych. Taki zabieg nadaje produktom niepowtarzalny wygląd, ale przede wszystkim porusza problem REcyklingu w kilku aspektach, przyczyniając się tym samym do wzrostu świadomości ekologicznej. Z jednej strony jest to propozycja ponownego wykorzystania fabrycznych odpadów (występujących w ogromnych ilościach) i dostrzeżenie w nich twórczego potencjału. Z drugiej zaś strony uwrażliwienie konsumentów na problem „odpadów” w naszej kulturze, skłonienie do zastanowienia się do czego dąży obecny model konsumpcjonizmu.

W tym projekcie wszelkie wady (z punktu widzenia przemysłu) nabierają dodatkowych walorów i stają się istotnym elementem dekoracji. Baczny obserwator odnajdzie w nich między innymi zabawę słowem, ironię, niedorzeczność, prowokację, przekorę…

TOP

Konserwowe

Porcelana (formy przemysłowe), szkło, metal, 2007

Dzięki kontrastowemu zestawieniu powszechnie stosowanego słoika z metalowym wiekiem (imitującym kolor złota) oraz uchwytów ze szlachetnej porcelany (niekiedy zdobionej złotem), całość przybiera charakter hybrydy. Nieco humoru i ironii w jednym.

Elementy porcelanowe pochodzą od waz, cukierniczek, dzbanków, pojemników – przemysłowych odpadów odrzuconych na etapie produkcji z powodu nie spełnienia norm jakościowych.

TOP

Uhaha

Porcelana (formy przemysłowe), guma, 2009

Łączenie wysokiego z niskim, szlachetnego z pospolitym, solidnego z nietrwałym – im mocniejszy kontrast, tym większe wrażenie. Dzięki gumowym przyssawkom lub odpowiednim mocowaniom porcelanowe ucha od dzbanków przybierają wiele nowych funkcji… Można je na przykład przyczepić do „jednorazówki”, która po takiej metamorfozie staje się „wielorazowa”.

TOP

KaleidosCUP

Porcelana (formy przemysłowe), herbata w torebce, 2008

Napić się z tego kubka raczej będzie ciężko, ale popatrzeć przez niego w niebo i pobudzić swoją wyobraźnię – czemu nie?! Herbata też może być inspirująca.

TOP

Uszczerby

Porcelana (formy przemysłowe), złoto, lustry, 2008

Artystyczna reanimacja odpadów jest alternatywą dla porcelanowych śmieci przemysłowych, które swój żywot najczęściej kończą jako utwardzacz do budowy autostrad. Znacznie szlachetniejszym rozwiązaniem jest przywrócenie tym wyrobom pierwotnej funkcji. Defekty w postaci uszczerbień i pęknięć zostały ponownie poszkliwione (w celu bezpiecznego użytkowania), a następnie zabarwione złotem i lustrami (jako element dekoracji).

TOP

Pół-produkty

Porcelana zdobiona (formy przemysłowe), 2007

Porcelanowe obiekty (produkowane seryjnie w fabrykach), z których każdy stanowi połowę właściwej formy. „Półprodukt” jest to produkt otrzymywany w pewnej fazie produkcji, przeznaczony do dalszej obróbki lub przeróbki. Zgodnie z tą definicją nadanie funkcji przedmiotom staje się rolą klienta. Po niewielkim liftingu możliwości są nieograniczone: pół-dzbanek jako kinkiet, doniczka; pół-uszka jako świecznik, podstawka pod gorący garnek itd.

TOP

O!wady

Porcelana zdobiona (formy przemysłowe), 2008

„Muszka” - nazwa technologicznej wady w postaci punktowego zabarwienia szkliwa, która kwalifikuje wyrób do niższej klasy lub dyskryminuje go na etapie produkcyjnym. Tym samym duża ich ilość trafia na śmietnik. Zgodnie z zasadą recyklingu, wykorzystuję wyroby posiadające WADY, przeobrażając technologiczne „muszki” w rasowe OWADY.

TOP

Laborra

Kamionka, szkło, 2009

W tej odsłonie naczynia laboratoryjne zaprzeczają swej pierwotnej funkcji, nabierając lekkości. Cienkościenny obiekt, kształtem odzwierciedlający klasyczny tłuczek, może służyć jako kieliszek na napoje, chłodzone w moździerzu wypełnionym lodem. Oba naczynia są barokowymi symbolami męskiej i kobiecej seksualności oraz dążenia do spełnienia – zatem niech służą jako pojemniki na afrodyzjaki.

TOP