PL | EN

Empty Bowls

Od 2014, organizacja i koordynacja akcji na rzecz walki z głodem 
Festiwal Wysokich Temperatur - ASP Wrocław

Empty Bowls jest międzynarodową akcją, podnoszącą świadomość oraz działającą w walce z głodem. Jej założeniem jest zaangażowanie wszystkich chętnych do wykonania ceramicznych, sygnowanych misek. W ramach publicznego wydarzenia goście, spożywając w nich posiłek, mają możliwość wpłacenia darowizny, która trafia do organizacji walczących z głodem. W zamian mogą zatrzymać dla siebie miskę, by korzystając z niej za każdym razem pamiętać o tych, którzy nie mają czym jej napełnić.

TOP

RWB

2013, obiekt, porcelana malowana naszkliwnie, 60 x 30 x 30 cm
Kaolin. Art and Design in Contemporary Ceramics – Jingdezhen (Chiny)


movie

W krajobrazie chińskiego miasta Jingdezhen porcelana i plastik współistnieją niemal „zrośnięte” ze sobą, nadając przestrzeni publicznej groteskowy charakter. Techniczną tkaninę o nazwie RWB330 (skrót od: Red, White, Blue), do której odnosi się projekt, z rozpoznawalnym deseniem oraz zestawieniem barw, można spotkać w każdym, nawet najdalszym zakątku świata. Przez swą wszechobecność staje się swoistym symbolem globalizacji, wymiany towarowej świata oraz metaforą kultury masowej. W siostrzanym uścisku z porcelaną rysuje ona osobliwy pejzaż miasta, wchodząc w konwersację z lokalnymi tradycjami wyrobu ceramiki. Kolejną inspirację stanowi porcelanowa waza z dynastii Qing. Jej dekoracja obrazuje mitologicznego smoka w otoczeniu morskich fal. W kolorystyce naczynia oraz deseniach istnieje analogia do omawianej tkaniny, zarówno w warstwie formalnej, jak i znaczeniowej. Projekt materializuje ten paralelizm, uwydatniając kontrast pomiędzy szlachetnym materiałem, jakim jest porcelana a pospolitym tworzywem sztucznym.
Produkcja masowa to jedna z cech charakteryzujących chińską cywilizację. Praca ręczna w jej obrębie coraz częściej utożsamiana jest z obniżaniem kosztów i wyzyskiem pracowników, przez co etykieta „Made in China” na Zachodzie budzi negatywne skojarzenia. Tania, maszynowa i masowa produkcja syntetycznej tkaniny przeciwstawiona została rzemieślniczemu procesowi tworzenia porcelanowej formy na kole garncarskim oraz żmudnemu nanoszeniu dekoracji – kilkukrotnemu malowaniu każdego kwadratu w celu nadania powierzchni odpowiedniej struktury imitującej tę przemysłową tkaninę. Wymagało to ogromnego nakładu pracy, eksperymentów technologicznych i ćwiczeń, by w końcu osiągnąć precyzję, która decyduje o wartości dzieła. Mimo iż od strony technicznej projekt daleki jest od ideału, wszelkie „niedociągnięcia” stanowią jego integralny i nieunikniony element. To one skupiają uwagę odbiorcy, stopniowo dostrzegającego efekt iluzji i eksplorującego warstwy symboliczne. Perfekcja, będąca domeną maszyn, funduje przedmiotom chłód i anonimowość oraz tworzy dystans, który w projekcie zostaje przełamywany.

TOP

Kraj-obraz

2013, obiekty, porcelana, worki foliowe, [4x] 63 x 32 x 32 cm
Kaolin. Art and Design in Contemporary Ceramics – Jingdezhen (Chiny)
Praca w zbiorach Krehky Gallery, Praga (Czechy)


movie

Największe skupisko pracowni ceramicznych w Jingdezhen mieści się na terenie podzielonym torami kolejowymi, w brutalny sposób odsłaniające warstwy ziemi i obnażające ciemną stronę ludzkich działań. Strzępy plastikowych toreb, worków, banerów mieszają się z odłamkami porcelanowych naczyń. Przekrój geologiczny ukazuje ilość nagromadzonych odpadów, a gradacja ich odcieni na poszczególnych wysokościach obrazuje upływ czasu. Gdzieniegdzie o odzyskanie przestrzeni walczy jeszcze roślinność. Ten wielobarwny kolaż przeraża i fascynuje zarazem, mieszkańcy natomiast wydają się pozostawać niewzruszeni, tak jakby wrośli w ten krajobraz, z którym już dawno temu zdążyli się oswoić.
Pejzaż jest istotnym tematem chińskiej kultury. Wzory kopiowane są z pokolenia na pokolenie, a próby autorskich inwencji wciąż należą do rzadkości. Projekt jest próbą wiernego odtworzenia chińskiego krajobrazu, ale przy użyciu odmiennych środków. Pochodzące z tego miejsca plastikowe odpady posłużyły jako medium do stworzenia dekoracji na tradycyjnych porcelanowych formach. Pod wpływem wysokiej temperatury plastik deformował się, rozdzierał i rozpływał na powierzchni naczynia, po czym gwałtownie pozbawiony ciepła zastygał w swoim „bezkształcie”. Niekiedy ujawniał tajemnice poniższych warstw, innym razem budował przestrzenne struktury. Proces tworzenia przypominał malarstwo – nakładając poszczególne warstwy plastikowych powłok, uzyskiwało się stopniowe nasycenie kolorów: od błękitu po granat.

W przestrzeni miasta ziemia-glina wydawała się być bezradną wobec pasożytujących na niej śmieci. Trudność wydobycia z niej obcych elementów uświadomiła siłę tej „toksycznej” relacji. Projekt odwraca te role. Plastik przejdzie proces utraty kolorów oraz swej materialności, by ostatecznie przerodzić się w nicość – w przeciwieństwie do porcelanowego przedmiotu, który niejako naznaczony jest gwarancją nieśmiertelności. Za kilka, kilkanaście, kilkadziesiąt lat pozostanie jedynie biel – w kulturze chińskiej symbol śmierci, żałoby, pustki, w europejskiej – niewinności i czystości. Projekt składa się z 4 naczyń. Zgodnie z wierzeniami Chińczyków wymowie tej liczby przypisywane jest znaczenie śmierci, dlatego też zazwyczaj jest unikana. Ma ona także symboliczne znaczenie w projekcie, gdyż odnosi się do pytania o kres i konsekwencje eksploatacji natury przez człowieka.

TOP

Tester

2012, akcja, obiekt, szklany flakon z cieczą
Przegląd Sztuki Survival 10 „Wszystko zależy od ciebie" - Stadion Oławka, Wrocław

Aranżacja perfumeryjnego stoiska w sportowej łaźni wprowadza gości w zakłopotanie. Hostessa zachęca do przetestowania i zaaplikowania wydzieliny, będącej mieszanką potu członków drużyny piłkarskiej. Pot, uważany za afrodyzjak i rodzaj fetyszu, w przypadku graczy stanowi symbol walki, wysiłku, męstwa. Opakowany w szklaną materię, dla jednych staje się obiektem pożądania a dla innych obrzydzenia.

 

TOP

Chcę być słaba, chcę być krucha jak porcelana

2012, wideo-performans, 3'21'', loop


movie

Rzucanie o ścianę porcelanowymi naczyniami (czynność stereotypowo kojarzona z kobiecymi fanaberiami), które nie tłuką się, stanowi zaprzeczenie prawom fizyki. Mocny, drażniący dźwięk uderzenia i upadku nienaruszonego przedmiotu potęguje poczucie bezsilności i złości. Życiowe doświadczenia uzbrajają w potężną wewnętrzną siłę, niezbędną do przetrwania. Paradoksalnie, wraz z upływem czasu to właśnie ona staje się ciężarem, tworząc pancerz, czyniący kobietę niewidzialną. Refleksja o pragnieniu bycia słabą, o konieczności konfrontacji obranych w przeszłości strategii, które nie sprawdzają się dziś.

TOP

Ślady

2012, wideo-performans, 4'49''


movie

Monotonna, wyczerpująca czynność skakania na skakance pozostawia na białej powierzchni nawarstwiające się pręgi - ślady sznura. W momencie odrywania stóp od ziemi podłoga rejestruje każde jego uderzenie. Nieprzyjemne zdarzenia trwale odciskają piętno w psychice. Ich efekty przybierają tu formę „ptaków” gotowych do odlotu. Niepewność i niepokój wzbudza dźwięk, który wcale nie odzwierciedla niewinnej zabawy, a jego źródło tkwi w zupełnie przeciwnym biegunie. To wgląd w przeszłość, refleksja dotycząca korzystania z przywilejów bycia dzieckiem i związanych z tym wyrzutów sumienia w życiu dorosłym.

TOP

Blisko

2012, instalacja, stół, tkanina

Dla dziecka o dojrzałości dorosłego człowieka, niezawodnej intuicji i wyimaginowanych nadprzyrodzonych mocach, widok rodzinnego stołu oraz układ znajdujących się na nim przedmiotów staje się bezcennym źródłem poznania. Ślady pozostawione na białym obrusie dostarczają informacji, będących zapisem wydarzeń mających miejsce pod jego nieobecność. Jest to wiedza, która boli, a jednocześnie daje ukojenie, choć w rzeczywistości nic nie zmienia. Jest ona formą uzależnienia.
Ze starych obrusów uszyte zostały halki, rodzaj osobistej bielizny, mającej bliski kontakt z ciałem, niewidocznej dla innych. Ponownie umieszczone na stole, pełnią funkcję nakrycia oraz odzwierciedlają pragnienie bycia w pobliżu, sprawowania kontroli, przejęcia odpowiedzialności. Halki uszyte są na wzrost odpowiadający dziecku, a więc są zbyt małe, by mogła je przywdziać dorosła kobieta.

TOP

Mój dom tam, gdzie ja

2011, wideo-performans, 04'29''


movie

Stąpanie po spękanym podłożu, przywiązywanie wybranych fragmentów ziemi do podeszwy stóp za pomocą sznurka oraz przemierzanie pewnego odcinka drogi. Procesowi rozpadania się gliny i ponawiania prób chodzenia towarzyszy dźwięk zapożyczony z przestrzeni domowej.

TOP

In situ

2011, site-specific, ziemia, drut
Sympozjum „Fenomen Gemer" – Ozdany (Słowacja)

Fragmenty spękanej skorupy ziemi, uniesione lekko ponad jej powierzchnię, zdają się lewitować. Symbolizują proces rekultywacji wyrobiska, który w imię zachowania równowagi powinien nastąpić.

TOP

Ogryzki

2008, obiekty, porcelana malowana złotem,
10 x 18 x 18 cm, 7 x 14 x 14 cm
Praca w zbiorach: Muzeum Regionalne w Stalowej Woli

Ślad zębów pozostawiony przez autorkę na obrzeżu naczynia czyni przemysłowe wyroby unikatowymi.

TOP